راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ و مطالعه جزئیات لپ تاپ‌ها، یکی از بهترین روش‌هایی است که می‌توانید برای خرید خود از آن استفاده کنید. سیستم‌های گیمینگ یا  PC، روزبه‌روز در حال پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی هستند، اما قابل‌حمل بودن لپ تاپ‌های گیمینگ، مسئله‌ای است که علاقه‌مندان بازی‌های کامپیوتری را مجذوب خود می‌کند. همچنین، برای خرید سایر انواع لپ تاپ، می توانید به مقاله راهنمای جامع خرید لپ تاپ را نگاهی بیاندازید.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ – 2023

طبیعی است که پی‌سی‌های مخصوص بازی، همچنان طرف‌داران خاص خود را دارند. اما قابلیت حمل، بهترشدن کارکرد لپ تاپ‌ در فعالیت‌های طولانی و سایر موارد این‌چنینی، باعث شده تا استقبال از این لپ تاپ‌های گیمینگ نیز افزایش پیدا کند.

سوال مهم این است که در خرید لپ تاپ گیمینگ و مناسب برای بازی، باید به چه مواردی توجه کنیم؟ اجزا و بخش‌های مهم در یک لپ تاپ گیمینگ چیست و باید دارای چه مشخصاتی باشد؟

در این مقاله قصد داریم تا با راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ، به تمام سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهیم و به بررسی مهم‌ترین ویژگی این لپ تاپ‌ها بپردازیم.

اگر قصد خرید یک لپ تاپ گیمینگ را دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

ویژگی‌های فنی

پردازنده

پردازنده در لپ تاپ‌ها، نقش فرمانده را دارد و تعیین‌کننده سرعت و استقامت بیشتر خواهد بود. اگر به دنیای تکنولوژی علاقه‌مند باشید، احتمالاً بارها نام شرکت اینتل را شنیده‌اید.

شرکت اینتل Intel سال‌هاست که در زمینه تولید پردازنده فعالیت می‌کند و هرساله باعرضه محصولات جدید، قدرت خود را در بازار به رخ می‌کشد.

پردازنده‌های اینتل در نسل‌های مختلفی عرضه شده‌اند که تکنولوژی ساخت نسل‌های جدید بیشتر است؛ بنابراین از سرعت بالاتری نیز برخوردار هستند.

به‌جز شرکت سازنده و انتخاب نسل جدید، دو مورد مهم دیگر نیز در قدرتمند بودن پردازنده‌ها حائز اهمیت است.

1.سرعت اجرای پردازنده

این فاکتور مهم که به کلاک اسپید (Clock Speed) معروف است، نشان‌دهنده سرعت اجرای دستورهای مختلف به‌صورت هم‌زمان، در سیستم است.

سرعت اجرای پردازنده یا کلاک اسپید، بر اساس واحد گیگاهرتز (GHz) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

یعنی هرچقدر مقدار Clock Speed در یک پردازنده یا CPU بیشتر باشد، اجرای یک بازی بهتر انجام خواهد شد.

البته، حتماً سرعت اجرای پردازنده‌های مختلف را تنها در مدل‌های هم دوره یا هم نسل مقایسه کنید؛ زیرا طراحی یا معماری پردازنده‌های نسل جدید پیشرفته است و در بسیاری از موارد با میزان کلاک اسپید پایین‌تر نسبت به پردازنده‌های قدیمی، سرعت بیشتری را دریافت می‌کنید.

2.تعداد هسته پردازنده

مورد دومی که دقیقاً به‌اندازه کلاک اسپید اهمیت دارد و می‌تواند به افزایش سرعت یک لپ تاپ گیمینگ کمک کند، تعداد هسته‌های پردازنده است.

وظیفه هسته در پردازنده، کمک‌کردن به افزایش سرعت انجام چندین کار به طور هم‌زمان است. یعنی اگر شما مشغول انجام یک کار سنگین باشید، هر بخش از این کار، بین هسته‌ها تقسیم می‌شود و سرعت عملکرد و پاسخگویی افزایش می‌یابد.

پردازنده در لپ تاپ‌ها، نقش فرمانده را دارد

لپ تاپ‌های موجود در بازار، با CPU و هسته‌های مختلفی عرضه می‌شوند. اما اگر شما قصد خرید بهترين لپ تاپ گيمينگ را دارید، بهتر است به سراغ سی‌پی‌یوهای 6 تا 8 هسته‌ای بروید.

کارت گرافیک

شاید مهم‌ترین بخشی که باعث ایجاد تمایز بین قيمت لپ تاپ گيمينگ ارزان با لپ تاپ‌های قوی می‌شود، کارت گرافیک باشد.

وظیفه کارت گرافیک اجرای بازی و ارائه تصاویر گرافیکی است. به همین دلیل، گیمرها اهمیت زیادی به آن می‌دهند.

کارت گرافیک‌ها در دو مدل زیر موجود هستند:

1.گرافیک‌های یک‌پارچه

این گرافیک‌ها در حافظه با CPU مشترک است و هر دوی آنها بر روی یک چیپ با هم فعالیت می‌کنند. معمولاً گرافیک‌های یک‌پارچه به دلیل فعالیت و حافظه مشترک، عملکرد ضعیف‌تری دارند و گزینه مناسبی برای لپ تاپ‌های گیمینگ قوی، نیستند.

2.گرافیک‌های مجزا و اختصاصی

گرافیک‌های مجزا، به‌صورت جدا از CPU نصب می‌شوند و حافظه مستقل و اختصاصی خود را دارند. به دلیل همین مسئله، نیازی ندارند که هیچ منبعی را با CPU به اشتراک بگذارند.

همین عوامل باعث شده تا سرعت گرافیک‌های مجزا در اجرای بازی و نرم‌افزارهای سنگین بالا باشد و تجربه خوبی را در اختیار کاربر قرار دهد.

بهترین ظرفیت گرافیک برای لپ تاپ گیمینگ، چقدر است؟

اگر قصد شما تنها اجرای برنامه‌های نسبتاً سنگین و بازی‌های نه‌چندان گرافیکی است، گرافیک‌های 4 گیگی برای شما مناسب خواهند بود. اما اگر به دنبال یک تجربه هیجان‌انگیز و سریع هستید، بهتر است کارت گرافیک‌هایی را با ظرفیت 8 یا بیشتر، انتخاب کنید.

اهمیت سیستم‌عامل در خرید لپ تاپ گیمینگ

همان‌طور که اطلاع دارید، در حال حاضر دو سیستم‌عامل کامپیوتری، در بین عموم مردم رایج هستند.

  • سیستم‌عامل ویندوز
  • سیستم‌عامل مک

ویندوز سیستم عاملی است که طرفداران زیادی دارد و در طول فعالیت خود توانسته ورژن‌های بسیار خوبی را ارائه دهد. تقریباً تمام بازی‌های کامپیوتری موجود در بازار، بر روی این سیستم‌عامل اجرا می‌شوند و کاملاً با آن سازگار هستند.

مایکروسافت هرچند مدت، به‌روزرسانی‌های جدیدی را برای سیستم‌عامل ویندوز ارائه می‌دهد که هم باعث بهبود قابلیت‌های آن می‌شود و هم سرعت سیستم را بالا می‌برد.

در سمت مقابل ویندوز، سیستم‌عامل مک وجود دارد که مخصوص کاربران اپل است. رابط کاربری مک بسیار ساده است و قابلیت‌های لپ تاپ‌های اپل هم آن‌چنان برای بازی مناسب نیستند. البته این مسئله به معنای ضعیف بودن آنها نیست؛ بلکه نشان دهنده تصویر واضحی از کاربری آنها در گیمینگ خواهد بود.

بزرگ‌ترین ایرادی که در سیستم‌عامل مک وجود دارد، محدود بودن بازی‌های قابل‌اجرا بر روی آن است. کاملاً درست است که بازی‌های معروفی مثل ماینکرافت، بر روی آن اجرا می‌شود، اما اگر شما یک گیمر حرفه‌ای و عاشق بازی‌های کامپیوتری هستید، بهتر است به سراغ سیستم‌عامل ویندوز بروید.

 

میزان رم

رم RAMبه عنوان حافظه کوتاه‌مدت سیستم شناخته می‌شود و وظیفه آن اجرا و پردازش همزمان چندین برنامه و بازی است.

پروسه اجرای برنامه‌ها یا بازی‌های در حال استفاده، ابتدا به عهده رم است؛ پس هرچقدر میزان آن بیشتر باشد، ظرفیت اجرای چندین برنامه یا بازی به طور هم‌زمان هم افزایش پیدا می‌کند.

اگر دنبال لپ تاپی هستید که به‌صورت تفننی با آن بازی‌های نه‌چندان سنگین را اجرا کنید، رم‌های 8 گیگی برای شما مناسب خواهند بود. در غیر این صورت، در فرایند بازی با مشکل مواجه خواهید شد و به اصلاح، لگ را تجربه می‌کنید.

برای داشتن یک تجربه حرفه‌ای‌تر و استفاده راحت از چندین برنامه و بازی به طور هم‌زمان، رم‌های 16 گیگی بهترین گزینه هستند و می‌توانند انتظارات شما را برآورده کنند.

اما اگر فعالیت گیم شما به‌صورت حرفه‌ای است و دائماً در حال اجرای بازی‌های سنگین و جدید 2021 و 2022 هستید، بهتر است به سراغ رم‌های 32 گیگی بروید.

هارد یا فضای ذخیره‌سازی

هارد یا فضای ذخیره‌سازی دائمی نیز یکی از بخش‌های پراهمیت در هنگام خرید لپ تاپ است. به طور معمول، سه مدل رایج از انواع هارد در بازار وجود دارد که شامل HHD ، SSD و SSHD می‌شود.

HHDها به دلیل پایین بودن قیمت آنها، دارای فضای ذخیره‌سازی بیشتری هستند. اما سرعت آنها کم است.

هاردهای SSD با ارائه سرعت بیشتر، به‌عنوان یک روش جدید در ذخیره‌سازی اطلاعات به‌حساب می‌آیند، اما قیمت آنها به‌خاطر همین سرعت، بسیار بیشتر از مدل‌های HHD است.

SSHD نیز نوعی هارد از ترکیب دو مورد قبل است که باهدف ارائه فضای ذخیره‌سازی زیاد در کنار سرعت بالا، تولید شد.

فضای ذخیره‌سازی

در میان لپ تاپ‌های مناسب گیمینگ، حافظه SSD گزینه مناسبی خواهد بود، به این دلیل که می‌تواند در پردازش اطلاعات ذخیره شده، عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. اما اگر هزینه محدودتری برای خرید دارید، به ترتیب، هارد‌های ترکیبی و بعد HHD هم مناسب خواهند بود.

ویژگی‌های ظاهری

نمایشگر

تصویر، اولین چیزی است که شما از یک بازی مشاهده می‌کنید و کیفیت آن می‌تواند روی افزایش لذت از بازی تأثیر بگذارد.

اکثر بازی‌های معروف و جدید با سه کیفیت زیر عرضه می‌شوند.

  • (1920*1080) Full HD
  • (1440*2560) 2K
  • (2160*3840) 4K

رزولوشن نمایشگر لپ‌تاپ که با پیکسل تعیین می‌شود، در اجرای بهتر بازی و افزایش لذت تجربه کاربری شما تأثیرگذار خواهد بود. واضح است که هرچقدر این عدد بزرگ‌تر باشد، تصویری واضح‌تر و باکیفیت‌تر را می‌بینید.

مسئله مهم بعدی در یک نمایشگر، نرخ به‌روزرسانی تصویر است. کار این فناوری، به نمایش درآوردن تصاویر و جابه‌جایی آن‌ها در هر ثانیه است. فرضاً اگر یک لپ تاپ دارای نرخ به‌روزرسانی 60 هرتز باشد، تنها قادر است تا 60 فریم در ثانیه را به نمایش بگذارد.

بازی‌های جدید و گرافیک بالا، عموماً جزئیات زیادی دارند و تعداد فریم‌های استفاده شده در تولید آنها بیش از 60 فریم است.

بنابراین، اگر به دنبال بهترين لپ تاپ گيمينگ با قيمت مناسب هستید، بهتر است نمایشگرهای 144 هرتزی را انتخاب کنید و درصورتی‌که محدودیتی در بودجه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به سراغ نمایشگرهای 320 هرتز بروید.

صفحه‌کلید

درباره صفحه‌کلید سه مورد می‌تواند مهم باشد که به‌صورت خلاصه به آن اشاره می‌کنیم:

بهتر است صفحه لمسی، بزرگ باشد تا فضای جابه‌جایی بیشتری را بدهد.

نور پس‌زمینه کیبورد هم می‌تواند به واضح بودن دکمه‌ها در تاریکی کمک کند و باعث جلوه بصری بیشتری شود. پس بودن آن، کمک‌کننده خواهد بود.

فضای ذخیره‌سازی  در لپ تاپ گیمینگ

صفحه کلید لپ‌ تاپ‌ های مناسب گيمينگ

تعداد کلیک‌های استاندارد و کیفیت صفحه کلید نیز باید بالا باشد تا در استفاده‌های طولانی، دچار آسیب و خرابی دکمه نشود.

ینابراین، لمسی بودن، بزرگ بودن، نور پس زمینه داشتن و استحکام صفحه کلید، از موارد مهم و تاثیرگذار در افزایش لذت بازی و استفاده از لپ تاپ های گیمینگ می باشد.

ابعاد و اندازه لپ تاپ

مهم‌ترین ویژگی لپ تاپ‌ها، قابل‌حمل بودن آنها است؛ بنابراین شاید بسیاری از افراد ترجیح بدهند که لپ تاپ‌های سبک و زیر 13 اینچ را انتخاب کنند. اما باید بدانید که این انتخاب، برای لپ تاپ بازی مناسب نخواهد بود.

 

اگر می‌خواهید لذت بیشتری از بازی ببرید، شاید بهتر است گزینه‌های 17 یا 18 اینچی را انتخاب کنید. مسلماً با این ابعاد، حمل‌ونقل آنها سخت است، پس تنها درصورتی‌که مدام نیاز به جابه‌جایی ندارید، به سراغ این موارد بروید. در راهنمای خرید بهترین لپ تاپ گیمینگ، بهترین گزینه به لپ تاپ‌های 13 تا 15 اینچی تعلق می‌گیرد. زیرا هم ابعاد نمایشگر آنها مناسب و راضی‌کننده است و هم حمل کردن آنها نسبت به گزینه‌های بزرگ‌تر ساده‌تر خواهد بود.

سخن پایانی

در مقاله راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ، سعی کردیم شما را با اجزای مهم و تأثیرگذار لپ تاپ آشنا کنیم. درست است که هزینه خرید لپ تاب‌های قدرتمند زیاد است، اما بسیاری از این موارد حتی در یک لب تاپ ارزان و باکیفیت نیز وجود دارد.

پس اگر بودجه کمی دارید و به دنبال ارزان‌ترين لپ تاپ گيمينگ می‌گردید، بهتر است بر اساس اطلاعات این نوشته، تحقیقات بیشتری انجام دهید و بهترین گزینه را با توجه ‌به سرمایه خود انتخاب کنید.

منبع: برگرفته از وبسایت آف‌ویترین

دیدگاهتان را بنویسید