بسیاری از افراد ترجیح میدهند شب دیر بخوابند و صبح دیرتر از خواب بیدار شوندو یا کم بخوابند،اما میدانید این کار علاوه بر اینکه سیستم ایمنی بدن شمارا ضعیف میکند و هورمون های استرس زا در شما چند برابر میشود ،چه عوارض خطرناک دیگری دارد؟

چند مورد از عوارض دیر خوابیدن در شب و بیخوابی را در ادامه بخوانید.

کاهش ایمنی

اگر در هر زمانی از سال با سرماخوردگی یا آنفولانزا به خانه می آیید، نحوه خوابیدن می تواند تفاوت زیادی در بهبودی شما ایجاد کند. بی خوابی قطعا سیستم ایمنی بدن را مختل می کند و همچنین توانایی مبارزه با ویروس را کاهش می دهد.

چاقی و اضافه وزن

بی خوابی معادل افزایش وزن است.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که کمتر از ۷ ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر از افرادی که خواب کافی دارند، دچار اضافه وزن می‌شوند، زیرا اختلالات خواب سطح لپتین را کاهش می‌دهد، ماده‌ای که باعث احساس سیری می‌شود. . همچنین سطح گرلین را افزایش می دهد، هورمونی که گرسنگی را تحریک می کند.

کاهش سلامت روان

کم خوابی در شب افراد را خسته و بدحال می کند که می تواند اثرات طولانی مدت افسردگی و اضطراب داشته باشد. وقتی افراد دچار مشکلات روانی می شوند، باید عادات خواب خود را کنترل کنند. احتمالا خیلی ها کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند.

ابتلا به دیابت

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که معمولاً کمتر از ۵ ساعت در روز می‌خوابند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت هستند و در نتیجه کمبود خواب ممکن است عاملی در ابتلا به دیابت نوع ۲ باشد، زیرا بدن شما نمی‌تواند از گلوکز استفاده کند و آن را به انرژی تبدیل کند.

کاهش میل جنسی

مردان و زنانی که در شب به اندازه کافی نمی خوابند، میل جنسی کمتری دارند.

مردانی که از آپنه خواب رنج می برند، اختلالی که باعث مشکلات تنفسی در طول خواب می شود، ممکن است متوجه بیدار شدن فرد شوند. این افراد اغلب سطح تستوسترون پایین تری دارند که میل جنسی آنها را کاهش می دهد.

ناباروری

نیاز به تلاش زیاد برای بچه دار شدن یکی از عوارض بی خوابی در مردان و زنان است. ظاهراً خواب منظم می تواند این مشکل را درمان کند.

مشکلات قلبی

بیدار ماندن در شب می تواند باعث مشکلات قلبی، افزایش فشار خون و سطوح بالای برخی از مواد شیمیایی شود که باعث التهاب و فشار بر قلب می شود.

سردرد و کمر درد

بدن ممکن است با خواب نامنظم شبانه سازگار شود و ممکن است هرگز این کار را انجام ندهد. دیر خوابیدن در شب دلیل سردرد و گاهی کمردردی است که بیش از نیمی از روز را درگیر می کند. این سردردها می تواند باعث سرفه و تب خفیف در برخی افراد شود.

عدم تمرکز

هنگامی که مغز به اندازه کافی استراحت نمی کند، هنگام کار، مطالعه، برقراری ارتباط با افراد دیگر، تمرکز کاهش می یابد. در واقع، احساس می کنید که اصلاً تمرکز ندارید و فقط به مردم خیره می شوید و احمقانه به نظر می رسید. همچنین باعث تحریک پذیری می شود. بنابراین اگر شب ها دیر می خوابید و همکارتان به اندازه کافی می خوابد، احتمالا همیشه پشت او هستید.

عدم شادی

مردم برای شاد بودن نیاز به ترشح دوپامین دارند. وقتی شب ها دیر می خوابید، دیگر این ماده شیمیایی تولید نمی شود و در نتیجه بدن دچار کمبود آن شده و ناخودآگاه احساس غم و اندوه و سیری ناپذیری می کند که می توان آن را یکی از اصلی ترین عوارض دیر بیدار ماندن دانست.

ایجاد اختلال در عادات غذایی

دیر خوابیدن در شب قطعا رژیم غذایی را زیر پا می گذارد و می تواند افراد لاغر را لاغرتر کند. کاهش وزن غیر منتظره باعث آسیب به سیستم ایمنی میشود.

پس همیشه خوابیدن قبل از ساعت 12 شب را به عادت تبدیل کنید زیرا بعد از ساعت 12 شب با این عوارض مواجه خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید