نوزادان نیز با ورزش احساس راحتی و زیبایی میکنند و وظیفه والدینه که با انجام ورزش مناسب برای آنها ،این حس را برایشان بوجود بیاورند.

با اینکه نوزادان کنترل کمی روی ماهیچه های خود دارند، اما با کشش آنها می توانید حس لذت به آنها بدهید. اینکار را می توان حتی در ماه های اول برای کودکان انجام داد.

فواید ورزش کودک

به رشد ذهنی و جسمی او کمک می کند.

مهارت های حرکتی را بهبود می بخشد.

از بی نظمی های ایستادن جلوگیری می کند و ایستادن صحیح را تضمین می کند.

ماهیچه های نوزاد را تقویت می کند.

باعث می شود کودک سریعتر راه برود و بخواهد بیشتر حرکت کند.

اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد و او را قادر می سازد تا مهارت های بیشتری در زندگی به دست آورد.

رابطه بین کودک و والدین را تقویت می کند.

بهترین زمان انجام ورزش برای نوزاد

بهتر است این تمرینات سبک را هر چند هفته یا یک بار در هفته به مدت 5 تا 10 دقیقه روی کودک انجام دهید.

البته این تمرینات آنقدر سبک هستند که اگر کودک آنها را چند بار در روز انجام دهد اشکالی ندارد. در حین انجام این حرکات دمای اتاق باید بین 22 تا 24 درجه سانتیگراد باشد. یک پتو یا حوله نرم زیر بدن کودک بگذارید تا کمرش درد نکند.

برای کودکان 1 تا 4 ماه

1-کودک را به پشت بخوابانید.
سعی کنید به آرامی دست آنها را به سمت خود بکشید. مراقب باشید در این حرکت بدن کودک را از روی زمین بلند نکنید.
این حرکت را 5 بار تکرار کنید.

2-مانند حرکت قبل، کودک را بخوابانید و دستان او را بگیرید.
بازوهای خود را از روی قفسه سینه باز کنید و آنها را به هم برگردانید.
پاها را سه بار تا کرده و باز کنید.

برای کودکان 5 تا 6 ماه

1-ساعد کودک را بگیرید و پشت او را صاف نگه دارید. کودک را به آرامی از حالت نشسته به سمت بالا بکشید و کاملاً آرام به حالت نشسته بیاورید.

2-کودک را روی کف دستش بگذارید و آرنج هایش را درست زیر شانه هایش قرار دهید تا ساعدهایش روی زمین قرار گیرند.

حالا باسن خود را بالا بیاورید تا زاویه پاهایتان با زمین 45 درجه باشد. اجازه دهید کودک روی ساعد شما استراحت کند.

3-کودکان اغلب میل شدیدی برای غلتیدن روی شکم خود دارند، بنابراین آنها را متوقف نکنید و اجازه دهید کودک به پشت دراز بکشد و چند دقیقه روی یک تشک نرم بخوابد. به تدریج می تواند با تکان دادن و حرکت دادن خود بدن نرم تری را تجربه کند و این برای او ورزش مفیدی خواهد بود.

4-از کودک بخواهید روی یک صندلی راحت بنشیند. چند اکسسوری کوچک جلوی آن قرار دهید. او را تشویق کنید که هر وسیله را با یک دست بلند کند. مراقب باشید هرگز از اجسام سنگین یا حتی کمی سنگین استفاده نکنید.

برای کودکان 6 تا 12 ماهه

1-کودک را روی یک سطح نرم بخوابانید. به آرامی دست خود را زیر شکم او ببرید و پایین تنه او را کمی به سمت بالا بکشید. اجازه دهید وزن و تعادل او روی قسمت بالایی بدن او متمرکز شود.

2-خودتان روی زمین بنشینید. زانوهای خود را در مقابل خود خم کنید و پاهای خود را روی زمین قرار دهید. دست های کودک را محکم بگیرید. سپس کمی پای خود را صاف کنید تا کودک به عقب متمایل شود و دوباره پای خود را جمع کنید.

ورزش برای کودکان 1-2 ساله

1-به پشت بخوابید،بگذارید کودک در این سن به پشت بخوابد. دراز کشیدن به پشت بدون کمک به او یک راه عالی برای تمرین بدن او است. می توانید او را بین پاهای خود برای نگهداری قرار دهید.

2-تمرینات اسکات ،ماهیچه های ساق پا، لگن و زانو کودک را تقویت می کند. برای این تمرین در کنار کودک بایستید و از او بخواهید که از شما تقلید کند. زانوهای خود را خم کنید و به حالت چمباتمه بزنید.

3-کودک را با زانوهای کمی خمیده روی زمین قرار دهید. دست خود را دور کمر او قرار دهید. از او بخواهید که باسنش را بالا بکشد و خودتان به پشتش نگاه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید