آکنه یک التهاب پوستی است که علاوه بر صورت می تواند در هر نقطه از بدن از جمله شانه ها، پشت، گردن و سینه رخ دهد. عوامل متعددی به طور مستقیم و غیرمستقیم باعث ایجاد آکنه می شوند که لباس نامناسب یکی از آنهاست. لباس نامناسب باعث ایجاد و بدتر شدن وضعیت آکنه می شود.

رابطه لباس و آکنه بدن

اعتقاد بر این است که آکنه ناشی از اختلالات هورمونی یا سموم محیطی است. در این حالت غدد چربی زیر پوست مقدار زیادی چربی تولید می کنند و سموم مخلوط با سلول های مرده پوست را تشکیل می دهند. این زمینه را برای رشد باکتری های مولد آکنه فراهم می کند.

پوشیدن لباس های تنگ و غیر قابل تنفس، چربی و پوست مرده را ترکیب می کند. سموم را به عمق منافذ می کشد و از مبارزه طبیعی پوست با باکتری های مولد آکنه جلوگیری می کند. این انسداد منافذ شرایط ایده آلی برای رشد باکتری ها هستند. بنابراین باید مراقب لباس هایی که می پوشید باشید.

پیشگیری و رفع آکنه با انتخاب لباس مناسب

تعریق می تواند به طور غیر مستقیم باعث ایجاد و تشدید آکنه شود. به همین دلیل همیشه پوشیدن لباس های نرم و گشاد توصیه می شود.

لباس های نخی انتخاب های ایده آلی هستند زیرا عرق اضافی را جذب می کنند و جریان هوا را تسهیل می کنند. اکسیژن برای سلامتی ضروری است و به پاکسازی منافذ موجود در پوست کمک می کند. بنابراین، پوشیدن لباس های نخی برای کسانی که مشکلات آکنه دارند ایده آل است.

اگر پوست مستعد آکنه دارید، باید از استفاده از پارچه های مصنوعی مانند پلی استر خودداری کنید. این پارچه اجازه تهویه را نمی دهد و با ایجاد تعریق زیاد، تولید سبوم از غدد را افزایش می دهد.
اگر پوستی فعال و مستعد آکنه دارید، لباس های ورزشی را انتخاب کنید که مناسب باشند و به سرعت عرق پوستتان را تبخیر کنند.
لباس های پشمی نیز روی پوست خشن هستند و می توانند باعث خارش شوند. این می تواند آکنه موجود را بدتر کند، باکتری های مولد آکنه را گسترش دهد و حتی جای جوش و آکنه را به جای بگذارد.
اگر روزانه ورزش می کنید یا درگیر فعالیت های شدید هستید، بلافاصله پس از اتمام کار خود دوش بگیرید. نشستن با یک لباس بعد از فعالیت بدنی شدید می تواند باعث بروز آکنه شود.
عرق حامل باکتری هایی است که می تواند منافذ را مسدود کند و باعث آکنه شود، بنابراین هنگام ورزش باید لباس راحتی بپوشید. پوشیدن لباس های خیلی تنگ می تواند باعث ایجاد آکنه در بدن شود.

دیدگاهتان را بنویسید