دوج کوین میم ‌کوینی است که در سال 2013 به‌عنوان یک شوخی و با سروصدای رسانه‌های اجتماعی مطرح شد. این ارز دیجیتال که سگ شیبا اینو را به‌عنوان نماد خود ارائه می‌دهد، با اصطلاح عامیانه «دوج» در اینترنت معروف شده است. یکی از عواملی که باعث محبوبیت این ارز دیجیتال شده، حمایت‌ ایلان ماسک و دیگر افراد مشهور در دنیا است.

در این مقاله قصد داریم به مزایا و معایب این میم کوین بپردازیم تا بیشتر با آن آشنا شوید. بنابراین، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

مزایای دوج‌ کوین کدامند؟

در ادامه برخی از مزایای ارز دیجیتال دوج کوین را بررسی می‌کنیم.

کاربران روزافزون

جامعه کاربران و حامیان Dogecoin روزبه‌روز در حال گسترش است. همچنین، دوج کوین از نظر ارزش بازار یکی از ده ارز دیجیتال برتر جهان است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و مارک کوبان، کارآفرین میلیاردر باور دارند که اگر از این ارز دیجیتال به‌عنوان روش پرداخت استفاده شود، به یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال تبدیل خواهد شد.

سازگار با صرافی‌های غیرمتمرکز

دوج کوین را می‌توان در صرافی‌های غیرمتمرکز معامله کرد. این بدان معنا است که کاربران می‌توانند بدون واسطه یا نهاد‌های متمرکز، دوج کوین را با سایر ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات مبادله کنند. افزون‌براین، صرافی‌های غیرمتمرکز حریم خصوصی، امنیت و شفافیت بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کنند.

نوسانات بالا (جنبه مثبت)

دوج کوین به نوسانات شدید خود معروف است، به‌طوری که قیمت آن می‌تواند در مدت‌زمانی کوتاه رشد بسیار زیادی را تجربه کند. البته این موضوع را می‌توان به‌عنوان نقطه‌ضعف دوج کوین نیز تلقی کرد، اما همچنین می‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذارانی باشد که به دنبال بازدهی بالا در یک بازار پرریسک هستند.

تاکنون، دوج کوین چندین بار رشد شدید داشته و در می 2021 به بالاترین قیمت خود یعنی 0.68 دلار رسیده است. برخی سرمایه‌گذاران ممکن است نوسانات دوج کوین را فرصتی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود در کوتاه‌مدت بدانند و از آن برای پیش‌بینی قیمت آن در آینده استفاده کنند.

 

کارمزد کم تراکنش‌ها

دوج کوین نسبت به سایر ارزهای دیجیتال کارمزد تراکنش پایین‌تری دارد. بر اساس BitInfoCharts، میانگین کارمزد تراکنش برای DOGE تا ژانویه 2024 معادل 0.0003 دلار بود، در حالی که میانگین کارمزد تراکنش بیت کوین 3.67 دلار و برای اتریوم 2.79 دلار بود. این امر خرید دوج کوین را به گزینه مناسبی برای تراکنش‌های خرد‌ و پرداخت‌های روزمره تبدیل کرده است.

تأیید سریع تراکنش‌ها

تراکنش‌های دوج کوین به‌سرعت در شبکه پردازش و تأیید می‌شوند. میانگین ‌مدت‌زمان تأیید هر بلوک برای دوج کوین یک دقیقه است، در حالی که این مقدار برای بیت کوین 10 دقیقه و برای اتریوم 13 ثانیه است. ازاین‌رو، کاربران دوج کوین می‌توانند از تراکنش‌های سریع‌تر و روان‌تر بهره‌مند شوند.

معایب دوج کوین کدامند؟

حال که با مزایای دوج کوین آشنا شدید، وقت آن رسیده است که نگاهی به معایب این ارز دیجیتال نیز بیندازیم.

فقدان جدیت و نوآوری

ارز دیجیتال دوج کوین در ابتدا به‌عنوان یک شوخی و طنز در بازار ارزهای دیجیتال ایجاد شد. این ارز از آغاز فعالیت خود تاکنون پیشرفت چندانی نکرده است و چشم‌انداز یا نقشه‌راه روشنی برای توسعه خود در آینده ندارد.

دوج کوین بخش بسیار بزرگی از محبوبیت خود را مدیون میم شدنش در رسانه‌های اجتماعی و تأیید افراد مشهوری مانند ماسک و کوبان است؛ وگرنه هیچ ویژگی منحصربه‌فرد یا نوآورانه‌ای را ارائه نمی‌دهد که به‌واسطه آن از سایر ارزهای دیجیتال متمایز شود. همچنین، بسیاری از سرمایه‌گذاران، قانون‌گذاران و معامله‌گران این ارز دیجیتال را جدی نمی‌گیرند.

نرخ تورم بالا و عرضه نامحدود

برخلاف بیت کوین که دارای عرضه ثابت 21 میلیون واحد است، دوج کوین عرضه نامحدودی از کوین‌های قابل‌استخراج دارد. این بدان معنا است که دوج کوین هیچ‌گاه با کمبود عرضه مواجه نمی‌شود و ارزش آن ممکن است در طول زمان به دلیل تورم کاهش یابد.

نرخ تورم دوج کوین حدود 4 درصد در سال بوده که بسیار بالاتر از میانگین نرخ تورم ارزهای فیات است. همچنین، دوج کوین ابزار مناسبی برای حفظ ارزش سرمایه در برابر تورم یا نوسانات بازار به حساب نمی‌آید.

 

امنیت و اعتبار پایین

دوج کوین از مکانیزم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کند. با استفاده از این مکانیزم، استخراج‌کنندگان از برای حل معادلات پیچیده ریاضی به‌منظور پردازش تراکنش‌ها و ثبت آن‌ها در بلاکچین از سخت‌افزارهای قوی استفاده می‌کنند.

بااین‌حال، دوج کوین نرخ هش پایینی دارد. این امر بدان معنا است که در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا لایت کوین که از مکانیزمی مشابه استفاده می‌کنند، قدرت محاسباتی و امنیت کمتری دارد.

علاوه‌براین، این ارز دیجیتال در برابر حملات بازیگران مخربی که می‌توانند شبکه را دست‌کاری یا ارزها را سرقت کنند، آسیب‌پذیر است. همچنین، این میم کوین مقیاس‌پذیری پایینی دارد که ممکن است بر اعتبار و میزان استفاده آن تأثیر بگذارد.

نوسانات شدید (جنبه منفی)

قیمت DOGE با نوسانات بسیاری روبه‌رو است. کسانی‌که به‌دنبال روشی پایدار برای حفظ ارزش سرمایه خود هستند، این ویژگی دوج کوین را نقطه‌ضعف تلقی می‌کنند. قیمت دوج کوین بسته به احساسات بازار، هیاهوی رسانه‌ها یا تأثیر افراد مشهور ممکن است در مدت‌زمانی کوتاه با نوسانات شدیدی روبه‌رو شود.

مثلاً، قیمت دوج کوین در می 2021 به 0.68 دلار افزایش و در ژوئیه 2021 به 0.16 دلار کاهش یافت. چنین نوسانات قیمتی ممکن است دوج کوین را در نظر سرمایه‌گذاران و کاربران بازار به ارزی پیش‌بینی‌ناپذیر و پرریسک تبدیل کند.

عدم توسعه به‌صورت رسمی

دوج کوین در مقایسه با برخی دیگر از ارزهای دیجیتال کمتر به پیشرفت، نوآوری و به‌روزرسانی‌ می‌پردازد. تیم توسعه این میم کوین از داوطلبانی تشکیل شده است که در اوقات فراغت خود روی پروژه کار می‌کنند! افزون‌براین، دوج کوین به بنیاد یا سازمان خاصی تعلق ندارد که بر حاکمیت یا تأمین مالی آن نظارت کند.

همچنین، ممکن است از سایر ارزهای دیجیتال که تیم‌های توسعه‌دهنده فعال‌تر و حرفه‌ای‌تری دارند، عقب بماند. علاوه‌براین، از آن‌جایی که دوج کوین به‌اندازه سایر ارزهای دیجیتال به به‌روزرسانی، نوآوری و پیشرفت اهمیت نمی‌دهد، در آینده ممکن است با چالش‌های فنی یا مشکلاتی در‌زمینه سازگاری با پلتفرم‌ها یا فناوری‌های روز مواجه شود.

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله، با مزایا و معایب میم کوین DOGE آشنا شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید