گرفتگی عضلات برای همه ما پیش آمده است. ممکن است در حال راه رفتن یا ورزش کردن بوده باشیم که اسپاسم به سراغ‌مان آمده باشد. بعضی از این گرفتگی‌ها آنقدر با درد شدید همراه هستند که ممکن است افراد را تا چند ساعت در وضعیت نامطلوب قرار دهد. برای خواندن مطالب سلامت بیشتر و یا اخبار ورزشی میتوانید به ساناپرس مراجعه نمایید.اما اگر روش‌های سریع درمان گرفتگی عضلات را یاد داشته باشید، کمتر اذیت می‌شوید. به همین علت در ادامه این مقاله سعی داریم به روش‌های بهینه و جذاب خانگی درمان اسپاسم عضلات اشاره کنیم تا با بکارگیری از هر کدام به بهبودی هر چه زودتر دست یابید.

گرفتگی عضلات

انجام انواع حرکات کششی

ممکن است انواع حرکت کششی اولین روشی به نظر بیاید که بهبودی را حاصل می‌کند لذا در ادامه به مهم‌ترین این حرکت اشاره می‌کنیم که البته باید با احتیاط انجام شوند:

·       حرکات کششی عضلات ساق پا

برای این نوع حرکت، ابتدا به پشت بخوابید و سپس پاها را بکشید. در ادامه کافی است، انگشتان پا را به سمت سرتان خم کنید. انجام این حرکت باید تا وقتی که احساس خوبی پیدا نکرده‌اید ادامه داشته باشد.

·       حرکات کششی عضلات ران

ابتدا ایستاده و با استفاده از یک صندلی تعادل‌تان را حفظ کنید. (دست‌تان را به صندلی تکیه دهید). سپس پاها را از زانو خم کرده و از بخش مفصل، راه را عقب و جلو کنید. در آخر کافی است پاها را به سمت باسن بکشید. برای خواندن مطالب سلامت بیشتر و یا اخبار ورزشی میتوانید به ساناپرس مراجعه نمایید.

·       حرکات کششی عضلات پشت یا باسن

بهتر است روی تخت دراز کشیده و با استفاده از یک توپ تنیس بخشی که دچار گرفتگی شده است را تحت الشعاع قرار دهید. یعنی توپ را در قسمت اسپاسم شده جابجا کنید. این کار را مرتباً تکرار کرده تا عضلات به حالت عادی بازگردد.

استفاده از کمپرس آب (گرم یا سرد)

از درمان‌های سریع و البته خانگی گرفتگی عضلات، بکارگیری از کمپرس آب است. برای این منظور توصیه می‌کنیم یک دسته یخ را برای چند مرتبه و هر بار به مدت 15 دقیقه روی محل اسپاسم قرار دهید. دقت داشته باشید که یخ‌ها باید به طور مستقیم با پوست‌تان تماس داشته باشد. ضمناً توجه داشته باشید که گرم یا سرد بودن کمپرس به نوع گرفتگی بستگی دارد. در واقع اگر به همراه اسپاسم ورم و التهاب دارید، شاید بهتر باشد که از کمپرس آب سرد استفاده کنید.

بکارگیری از سرکه سیب

در سرکه سیب به مقدار قابل توجهی پتاسیم وجود دارد که اگر این ماده با عسل ترکیب شود و میل کردن روزانه مقداری از این مخلوط می‌تواند اسپاس عضلات را کاهش دهد. البته توجه داشته باشید که هر نوع مواد غذایی که دارای پتاسیم است احتمال بهبودی عضلات را افزایش می‌دهد. ضمناً دقت داشته باشید که از مصرف بی‌رویه از این ترکیب خودداری نمایید.

مصرف چای بابونه

این نوشیدنی دارای ایسیلین است که به راحت شدن عضلات کمک خواهد کرد. اگر در طول روز به صورت مداوم با اسپاسم عضلات روبرو می‌شوید توصیه می‌کنیم از چای بابونه استفاده کنید. گفتنی است به دلخواه می‌توانید در این چای از ترکیبات دیگری مانند عسل نیز بهره ببرید. به طور کلی حتی مصرف روزانه دو قاشق عسل به خوبی امکان شل شدن عضلات را فراهم می‌کند.

آب کافی

مصرف آب کافی

کم آب شدن بدن از جمله دلایل اصلی گرفتگی عضلات است. اگر چه بیش از 70 درصد بدن را آب تشکیل داده است اما احتمال اینکه به دلایل مختلف آب کافی بدن از بین رفته باشد، وجود دارد. به همین علت توصیه می‌کنیم در طول روز به اندازه کافی آب مصرف کنید. از طرفی در زمان اسپاسم عضلات سعی کنید مصرف قهوه را کاهش دهید چرا که ممکن است به شدت گرفتگی عضلات اضافه نماید. البته باید مصرف هر نوشیدنی کافئین‌دار به کمترین مقدار در روز کاهش یابد.

بالا نگه داشتن ناحیه اسپاسم

یکی از سریع ترین راه‌های درمانی گرفتگی عضلات، بالا نگه داشتن ناحیه است. البته که همه عضلات را نمی‌توان به این شیوه درمان است. با این حال اگر ساق یا پاهایتان دچار گرفتگی شده است، توصیه می‌کنیم آن بخشرا بالا نگه دارید. سپس آنقدر در این حالت بمانید تا اسپاسم رفته رفته برطرف شود. البته دقت داشته باشید که اگر احساس خسته‌ای کرده‌اید، می‌توانید چند ثانیه پاها یا ساق را به حالت عادی بازگردانده و سپس حرکت را مجدداً اجرا کنید.

مصرف بعضی از مسکن‌ها

ممکن است مصرف مسکن از بهترین راه‌ها برای بهبود اسپاسم عضلات باشد. این در حالی است که باید در انتخاب مسکن دقت کافی داشته باشید. به طور کلی در این خصوص بهتر است که از متخصصان و پزشکان درخواست مشورت کنید تا در نهایت بهترین مسکن برای این منظور تجویز شود. گفتنی است برخی از مسکن‌ها نه تنها گرفتگی عضلات را بهتر می‌کنند بلکه موجب تشدید اسپاسم می‌شوند. لذا بدون مشورت با پزشک معالج‌تان از مسکن دلخواه استفاده نکنید.

استفاده از دوش آب گرم

بکارگیری از این روش در کوتاه مدت جواب می‌دهد و بسیاری از افرادی که به هر دلیلی با مشکل اسپاسم روبرو می‌شوند حتی با یک بار دوش آب گرم گرفتن بهبودی را احساس می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم اگر همه روش‌ها از جمله حرکت کششی را برای بهتر شدن وضعیت گرفتگی عضلات امتحان کرده‌اید اما نتیجه دلخواه دیده نشده است، حتماً از دوش آب گرم نیز استفاده کنید.

ناگفته نماند پس از حمام کردن حتماً مصرف مواد غذایی مانند سیب زمینی شیرین، آب ترشی، لوبیا و مواردی از این دست را نیز در دستور کار قرار دهید تا هر چه سریع‌تر بهبودی حاصل شود. همچنین گفتنی است که افراد می‌توانند از انواع آجیل برای بهبود یا حتی جلوگیری از اسپاسم عضلات بهره‌مند شوند.

دوش آب گرم

جمع‌ بندی

گرفتگی عضلات مشکل شایعی است که برای همه افراد اتفاق خواهد افتاد. اما آنچه که دارای اهمیت است جلوگیری از این اتفاق است و حتی استفاده درست از روش‌های برطرف کننده اسپاسم است که در این مقاله سعی کردیم به بهترین آنها اشاره کنیم. حال اگر علاقه‌مند به بررسی دیگر راه‌کارها برای بهبود سریع‌تر گرفتگی عضلات هستید، پیشنهاد می‌کنیم به وب‌سایت ساناپرس مراجعه کنید. در این مرجع بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اسپاسم عضلات قرار داده شده است که همه افراد با مطالعه آنها به راحتی می‌توانند مشکلات این‌چنینی را به سرعت برطرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید