حمام کردن بعد از یک تمرین ورزشی سخت و خسته کننده میتواند خستگی و درد های بعد از ورزش را بهبود ببخشد.بسیاری معتقدند که برای تمیز کردن عرق بدن بعد از ورزش حتما باید دوش آب داغ بگیرند در حالی که از تاثیرات و فواید دوش آب سرد غافل هستند.

دوش گرفتن بعد از ورزش به ریکاوری ماهیچه ها و بازیابی توانایی بدن کمک می کند زیرا بدن می تواندلاکتیک اسید را بعد از دوش گرفتن جذب کند.لاکتیک اسید یک ماده شیمیایی طبیعی است که می تواند باعث سوزش عضلات شود.

آب سرد بعد از ورزش باعث تسریع ریکاوری و بازیابی قدرت بدنی می شود.

دوش آب سرد به کاهش ضربان قلب کمک می کند، همچنین فشار قلبی عروقی را کاهش می دهد. به خصوص اگر زیاد عرق می کنید.

دوش آب سرد بهتر است یا دوش آب گرم؟

گرفتن دوش آب گرم می تواند بعد از تمرین احساس خوبی به شما بدهد، اما دوش آب سرد که به آب ولرم تا سرد معروف است، از نظر علمی روش بهتری برای شستن عرق از بدن شما است. فواید دوش آب سرد بیشتر برای ریکاوری بعد از یک جلسه تمرین است. آب سرد احتمالاً دردهای بعد از تمرین را بهبود می بخشد، اما همچنین می تواند باعث سفتی عضلات و افزایش ضربان قلب شود. برای نتیجه بهتر استحمام را با آب ولرم یا معمولی شروع کنید. پس از کاهش دمای بدن، می توانید دمای آب را کاهش دهید. در پایان زمان حمام، آب سرد را روشن کنید تا دوباره بهبود یابد.

دوش آب گرم بعد از حمام جریان خون را در سراسر بدن تحریک می کند و به روشن شدن پوست و التیام دردهای عضلانی کمک می کند، اما دوش آب سرد دمای بدن را کاهش می دهد و ضربان قلب را آرام می کند. به طور کلی، این مطالعات نشان می دهد که علاوه بر فواید دوش آب ولرم بعد از حمام، جریان خون را نیز بهبود می بخشد.

چگونه بعد از ورزش دوش بگیریم؟

پس از پایان تمرین شدید، در نهایت ورزش سبکی را برای خنک کردن بدن و کاهش ضربان قلب خود امتحان کنید. این تمرین خنک کننده باید 5 تا 10 دقیقه طول بکشد.

هنگامی که ضربان قلب شما کاهش می یابد، عضلات خود را کشش دهید تا اسید لاکتیک اضافی از بدن شما خارج شود و از سوختگی بعد از تمرین جلوگیری کنید.

سپس آب گرم حمام را روشن کنید تا بدن شما از تغییرات شدید دما شوکه نشود. به تدریج با کاهش دمای بدن، می توانید آب را کمی سردتر کنید تا بدن سازگار شود.

از یک صابون آنتی باکتریال برای پاکسازی عرق و باکتری ها از بدن خود استفاده کنید. با این کار ضربان قلب شما به تدریج کاهش می یابد.

در طول 90 ثانیه آخر حمام، به تدریج دمای آب را کاهش دهید تا بدن شما خنک شود و خود را سازگار کند.

حالا بدن خود را با یک حوله تمیز کاملا خشک کنید و سپس به بیرون بروید.

دیدگاهتان را بنویسید