با اینکه گوشت قرمز از سفره های مردم فاصله گرفته اما از فواید و مضرات آن کاسته یا افزوده نشده است. گوشت قرمز سرشار از امگا و ویتامین b هست.

گوشت قرمز بخوریم یا نه؟

همانطور که می دانید بیشتر غذاهای ایرانی با گوشت تهیه می شود و گوشت قرمز بیشتر از گوشت های دیگر مصرف می شود. اگرچه گاهی از این ماده غذایی به عنوان یک ماده مضر یاد می شود، اما دانستن این نکته مفید است که گوشت قرمز با کیفیت برای یک رژیم غذایی سالم بسیار مفید است. اما نباید فراموش کرد که مصرف آن باید در حد اعتدال باشد.

فواید و مضرات گوشت قرمز

گوشت قرمز یکی از غنی ترین منابع پروتئین است. پروتئین از اسیدهای آمینه تشکیل شده است که مانند سوخت بدن انسان هستند. افراد با بدن سالم می توانند سه تا چهار بار در هفته گوشت قرمز بخورند. انواع مختلفی از این ماده پروتئینی مانند گوشت گوسفند، گاو، گوساله وجود دارد که می توانید هر کدام را به صورت آب پز، سرخ شده یا کبابی تهیه و مصرف کنید. البته هر کدام از این گوشت ها ویژگی های خاص خود را دارند. در زیر به مقایسه دو گوشت محبوب می پردازیم.

گوشت گوسفند بهتر است یا گوساله؟

از نظر ارزش غذایی، این دو گوشت شباهت های زیادی دارند. اما آنها در بافت، طعم و مزه متفاوت هستند.

گوشت گوسفند از نظر چربی و کالری نسبت به گوشت گوساله کالری بیشتری دارد. جالب است بدانید که گوشت گوساله حاوی پروتئین بیشتری است، اما پروتئین گوشت گوسفند راحت تر جذب می شود.

درست است که گوشت گوسفند چربی زیادی دارد اما این به معنای مضر بودن چربی آن نیست، بلکه چربی آن سالم است و به دفع کلسترول خون کمک زیادی می کند.

یکی دیگر از مواد فراوان در گوشت گوسفند، امگا 3 و امگا 6 است که برای سلامت قلب و عروق خونی بسیار مفید است. همچنین حاوی مقداری کراتین است که به تقویت عضلات کمک می کند.

تفاوت طعم گوشت گوسفند و گوشت گاو

چربی بیشتری در طعم گوشت گوسفند احساس می شود. این روغن طعمی متمایز و بافت نرمی به آن می بخشد. آشپزی نیز به مهارت های خاصی نیاز دارد. اول از همه، نگرانی اصلی بوی است. در پخت این گوشت باید از طعم دهنده بیشتری استفاده شود و باید پخته شود تا خام و سفت نماند. علاوه بر این، اگر گوسفند جوان باشد، گوشت آن مواد مغذی بیشتری دارد و پختن آن راحت‌تر است.

فواید گوشت قرمز برای تقویت اعصاب

خوردن گوشت قرمز برای اعصاب بسیار مفید است زیرا سرشار از ویتامین های گروه B مانند B6 و B12 است.

کمبود این ویتامین ها باعث ضعیف شدن اعصاب، صدمات و بیماری های عصبی می شود. به طور کلی این ویتامین ها نقش مهمی در سلامت بدن دارند و کمبود آنها می تواند در بروز بیماری های قلبی عروقی موثر باشد.

انواع گوشت قرمز

مهم ترین نکته ای که در ابتدا باید به آن اشاره کرد این است که تنها گوشت مناسب برای هر چهار مزاج (سرد و خشک، سرد و تر، گرم و خشک، گرم و تر) گوشت گوسفند به ویژه گوشت بره است. . از دیگر فواید این گوشت می توان به بهبود کم خونی و کمبود آهن اشاره کرد.

طبیعت گوساله سرد و خشک است. افرادی که طبع سردی دارند به دلیل طبع سردی که دارد این گوشت را با مصلحات آن مصرف کنند. مثلا با فلفل، دارچین، زردچوبه، سیر، پیاز، فلفل دلمه ای، آویشن، زیره و زنجبیل.
می توانید با ترکیب این دو گوشت، طبیعت آن را متعادل کنید.

نکات مهم هنگام خرید گوشت تازه

هنگام خرید گوشت باید به چند ویژگی توجه کرد. این شامل:

گوشت باید شفاف و قرمز رنگ باشد.
گوشت باید حالت خوبی داشته باشد و به بافت آن آسیبی نرسد.
اگر گوشت بوی بدی داشته باشد به این معنی است که گوشت فاسد شده است.
گوشت نباید طعم بدی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید