شرکت اپل به عنوان یکی از پیشگامان حوزه تکنولوژی در چند سال اخیر قابلیت‌های منحصر به فردی را به محصولات خود اضافه کرده است. یکی از این ویژگی‌ها که از ios 14 به بعد در آیفون‌ها دیده شد، VoiceOver بود که در واقع جهت کمک به افرادی که دچار اختلالات بینایی یا نابینایی هستند، طراحی شده است. در گوشی‌های هوشمند، این قابلیت با پشتیبانی از زبان‌های زیادی ارائه شد؛ اما متأسفانه VoiceOver در ساعت‌های هوشمند این شرکت، تنها از تعداد محدودی زبان پشتیبانی می‌کرد که زبان فارسی جایی در آن‌ها نداشت. با این حال در سال گذشته اپل هم‌زمان با رونمایی از محصولات جدید، این مژده را به دوستداران خود داد که به زودی این قابلیت مهم در اپل واچ‌ها برای ۲۰ زبان دیگر دنیا عرضه خواهد شد. حال ما قصد داریم در این مقاله ببینیم که آیا اپل VoiceOver فارسی را به اپل واچ‌ها اضافه کرده است یا نه؟

آشنایی با قابلیت VoiceOver

VoiceOver یک ویژگی شگفت‌انگیز در محصولات شرکت اپل است که به افراد نابینا یا کم‌بینا این امکان را می‌دهد تا از دستگاه هوشمند خود بدون نگاه کردن به آن استفاده کنند. در واقع این قابلیت یک دستیار مجازی مبتنی بر صدا است که افراد را از طریق عملکردهای مختلف راهنمایی می‌کند. با فعالسازی این قابلیت، نام نمادهای برنامه، دکمه‌ها، لغزنده یا هر چیزی که نیاز به شناسایی دارد، برای کاربر بیان خواهد شد.

نکته قابل ‌توجه این است که می‌توانید از VoiceOver به هر زبانی که دوست دارید، استفاده کنید. یعنی هم‌زمان با انتشار iOS 15، این قابلیت با 38 زبان مختلف دنیا در دسترس بود که به گفته شرکت اپل این تعداد در آینده بیشتر هم خواهد شد.

زبان فارسی در اپل واچ‌ها

با این حال این موضوع در مورد اپل واچ‌ها صدق نمی‌کرد و تا همین چند ماه گذشته VoiceOver در این گجت‌ها تنها از چند زبان پشتیبانی می‌کرد؛ اما در ماه سپتامبر هم‌زمان با معرفی آیفون‌ها و آیپدهای جدید از اپل واچ سری ۹ استار لایت و دیگر رنگ‌ها نیز رونمایی شد. این محصول شرکت اپل مجهز به قابلیت‌های بی‌شماری است؛ اما چیزی که اهمیت دارد، ویژگی VoiceOver است که در این ساعت هوشمند با زبان فارسی نیز در دسترس کاربران ایرانی قرار گرفت.

معرفی اپل واچ سری

این سری از ساعت‌های هوشمند شرکت اپل به همراه اپل واچ Ultra 2 همراه با آیفون ۱۵ پرو با حجم ۲۵۶ و 128 و دیگر اعضای این خانواده امسال رونمایی شد. با عرضه این محصول بازار ساعت‌های هوشمند بیشتر از هر زمان دیگری رونق گرفت تا شایعات زیاد در رابطه با این گجت‌ها را پایان دهد. اپل واچ سری ۹ استار لایت قابلیت‌های بی‌نظیر زیادی مثل Double Tap یا دو بار ضربه زدن دارد که از آن می‌توانید برای پاسخ دادن به تماس‌ها، به تعویق انداختن زنگ صبحگاهی، پخش یا توقف رسانه، تایمر پایان، گرفتن یک عکس گروهی و موارد دیگر استفاده کنید.

با این حال ویژگی که برای ما اهمیت دارد، VoiceOver است که در این سری همراه با بسیاری از زبان‌های محلی با زبان فارسی نیز در دسترس افراد با اختلالات بینایی قرار می‌گیرد. شما می‌توانید برای خرید اپل واچ سری 9 و دیگر ساعت‌های هوشمند این شرکت، به بازرگانی سیب مراجعه کرده و به راحتی انواع قابلیت‌ها را بر روی آن‌ها فعال کنید.

نحوه فعالسازی از VoiceOver در اپل واچ سری ۹ استار

اگر از VoiceOver در آیفون یا آی‌پد خود استفاده کرده باشید، استفاده از آن در اپل واچ برایتان سخت نخواهد بود. تنها چیزی که ممکن است در ابتدا کمی باعث ناراحتی شود، اندازه صفحه‌نمایش کوچک ساعت است. با این حال، هنگامی که چند بار از VoiceOver در ساعت هوشمند خود استفاده کنید، به آن عادت خواهید کرد. به منظور استفاده از این قابلیت نیز در اپل واچ سری ۹ استار لایت خود، تنها کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید:

1- ابتدا برنامه تنظیمات را در اپل واچ باز کنید.

2- سپس به Accessibility و بعد VoiceOver بروید و از آنجا این قابلیت را روشن کنید.

حال تنها کافی است که صفحه اپل واچ سری ۹ استار را لمس کرده و انگشت خود را به اطراف حرکت دهید تا VoiceOver عناصر رابط مانند آیکون‌ها و منوهای مختلف را برایتان بخواند.

نحوه استفاده از قابلیت VoiceOver

– برای انتخاب کردن هر گزینه‌ای که مد نظرتان است، تنها باید به سادگی روی آن ضربه بزنید.

– برای رفتن به منوی بعدی هم باید انگشت خود را به چپ یا راست بکشید. به طور مثال با ضربه زدن بر روی عنصر Z شکل می‌توانید به آخرین برنامه باز شده بروید.

– برای رفتن به قابلیت Glances یا مانیتور مجازی نیز کافی است با دو انگشت تند بر روی صفحه اپل واچ خود بکشید.

– اگر می‌خواهید بدون دردسر صدا را تنظیم کنید، تنها دو بار ضربه زده و دو انگشت را نگه دارید. بعد به سمت چپ یا راست حرکت دهید.

شما همچنین می‌توانید از انواع آیفون مثل آیفون ۱۵ پرو با حجم 128، 256 و … برای روشن کردن VoiceOver در اپل واچ خود استفاده کنید.

قیمت اپل واچ سری ۹

اپل واچ سری ۹ در رنگ‌های مختلف مثل اپل واچ سری ۹ استار لایت، طلایی و … با اندازه‌های 41 و 45 میلی‌متری در بازار یافت می‌شود. قیمت اپل واچ سری ۹ طلایی یا استار لایت به خاطر تفاوت رنگ با هم فرقی ندارد؛ بلکه تفاوت قیمت در این سری از ساعت‌های هوشمند به خاطر اندازه مختلفشان است. در مدل با اندازه 41 میلی‌متر قیمت پایه معمولا 399 دلار و در مدل 45 میلی‌متری 429 دلار است.

در این گجت‌ها همزمان با اضافه شدن کاربردهای مختلف، قیمت نیز افزایش پیدا خواهد کرد. اما با در نظر گرفتن امکانات زیادی مثل VoiceOver که شرکت اپل برای این محصول در نظر گرفته است، می‌توان گفت که اپل واچ سری ۹ استار لایت یا طلایی ارزش خرید را به ‌عنوان یک ساعت فوق هوشمند دارد.

سخن پایانی

نتیجه آن که همه برنامه‌های مورد استفاده در گوشی مانند ایمیل یا iMessages با VoiceOver سازگار هستند که می‌توان از همگی در اپل واچ‌های سری جدید مثل اپل واچ سری ۹ استار نیز به ‌راحتی استفاده کرد. این ویژگی در حال حاضر، با بیش از 20 زبان مختلف مانند انگلیسی ایالات متحده آمریکا و انگلیسی بریتانیا، اسپانیایی، کره‌ای، چینی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، ژاپنی و بالاخره زبان فادسی در دسترس است. پس اگر مشتاق داشتن این تکنولوژی خارق العاده بر روی مچ دست خود هستید، می‌توانید با مراجعه به سایت بازرگانی سیب از قیمت اپل واچ سری ۹ طلایی و استار لایت و شرایط خرید عالی این مجموعه آگاه شده و در اسرع وقت صاحب یکی از آن‌ها شوید.

دیدگاهتان را بنویسید