همان‌طور که می­دانید یکی از رسوم و آیین­های واجب در بسیاری از ادیان ازجمله دین اسلام ختنه کردن پسران در سنین پایین هست، ما در این مقاله بیشتر درباره نحوه ختنه در مطب توسط پزشک و تأثیرات مثبت ختنه بر سلامتی نوزادان و همچنین موارد زیر بحث خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

  • روش‌های ختنه کردن
  • فرق بین روش­های ختنه
  • تأثیرات بهداشتی ختنه
  • باید­ها و نباید­های ختنه
سلامتی نوزادان
سلامتی نوزادان

روش­های ختنه کردن

درگذشته نه‌چندان دور ختنه کردن پسران را در سنین بالاتر برای مثال پنج تا هفت سال و در خانه انجام می­دادند که البته امروز این‌گونه نیست و با افزایش علم و دانش پزشکان پی برده‌اند که ختنه در مطب و در سنین نوزادی (دو الی سه روز بعد از تولد) ختنه خیلی راحت­تر و بدون درد انجام شده و علاوه بر این از نظر بهداشتی نیز در مطب اولویت دارد.

امروزه ختنه با دو متد و روش انجام می­شود که عبارت­اند از ختنه با عمل جراحی و ختنه بدون خون‌ریزی که البته روش اول قدیمی بوده و امروزه اغلب از روش ختنه بدون خونریزی یا همان ختنه با حلقه استفاده می­کنند، روش اول که عمل جراحی است پزشک معالج بعد از عمل به بخیه زدن نیاز دارد که طول دوران نقاهت و بهبودی بیشتر طول می­کشد.

در روش ختنه با عمل جراحی ابتدا پزشک محل آلت تناسلی کودک را بی‌حس کرده تا درد را احساس نکند، سپس با یک گیره استریل و ضدعفونی شده پوست آلت را گرفته و با قیچی پوست اضافی بریده می­شود و بلافاصله دور آن بخیه زده و با گاز استریل پانسمان می­کند. این روش که روش سنتی نیز محسوب می­شود معمولاً برای ختنه در سنین بالاتر یعنی بعد از نوزادی انجام می­گیرد.

در مقابل در روش ختنه بدون خونریزی که بهترین روش برای کودکان پسر و نوزادان به شمار می­رود، ابتدا محل آلت تناسلی توسط پزشک اطفال بی‌حس شده سپس پوست آلت با گیره گرفته و کشیده می­شود، بعدازآن پزشک حلقه مخصوص که از جنس پلاستیک هست را روی پوست آلت قرار داده و نخ مخصوص که دور آلت قرار می­گیرد را محکم می­کشند تا خون از جریان افتاده و طی سه الی پنج روز پوست اضافی و حلقه جدا شود.

فرق بین روش­های ختنه

  • در روش ختنه با حلقه خونریزی بسیار کمتر بوده و معمولاً یک روز بعد از ختنه به گاز استریل نیازی نیست اما در روش ختنه با جراحی میزان خونریزی بیشتر بوده و مراقبت از بخیه تا زمان بهبودی بیشتر است.
  • روش ختنه بدون خونریزی یا حلقه اغلب برای کودکان زیر سه سال و نوزادان انجام شده اما امروزه از روش ختنه با جراحی، کمتر و فقط برای سنین بالا و شرایط خاص استفاده می­شود.
  • هزینه هردو روش و همچنین زمان­بر بودن هر رو تقریباً یکسان بوده و فرق چندانی با یکدیگر ندارند.
  • از نظر بهداشتی و همچنین از نظر وزارت بهداشت کشور روش ختنه بدون خونریزی بهتر است و به انجام این روش بیشتر توصیه می­شود.

تأثیرات بهداشتی ختنه

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم برخلاف روش سنتی ختنه در مطب و تحت شرایط بهداشتی بسیار مورداطمینان‌تر بوده و احتمال انتقال آلودگی به کودک و نوزاد به حداقل می­رسد، علاوه بر این در روش ختنه بدون خونریزی که نیاز به بخیه و پانسمان کردن نیست، از نظر پزشکان روشی بهداشتی­تر و کارآمد­تر هست.

همان‌طور که در عکس بالا­تر دیدید آلت کودک پسر قبل از ختنه دارای یک پوست اضافی و بلند­تر از آلت هست که عمل ختنه به منظور برداشتن این پوست صورت می­گیرد زیرا این پوست اگر وجود داشته باشد تمیز کردن آلت کودک و زیر پوست آن بعد از ادرار کردن سخت شده و امکان جمع شدن آلودگی و عفونت در زیر پوست وجود دارد.

همچنین طبق نظر پزشکان متخصص ختنه کردن کودک و برداشتن پوست اضافی آلت تناسلی آن­ها از بروز بیماری­هایی از قبیل عفونت­های ادراری و سوزش مجاری ادرار نیز جلوگیری­کرده و علاوه بر آن خطر ابتلا به بیماری­هایی برای مثال سرطان ناحیه تناسلی را در سنین بزرگسالی بسیار کاهش می­دهد زیرا با ختنه از بروز عفونت و ورود آن به بدن جلوگیری می­شود.

از دیگر تأثیرات مثبت بداشتی ختنه می­توان به این مورد اشاره کرد که با انجام ختنه، افراد در بزرگسالی در روابط جنسی عملکرد بهتری خواهند داشت و از مشکلاتی مثل بی‌میلی جنسی دور خواهند بود، همچنین ختنه باعث می­شود که بیماری­های مقاربتی از قبیل ایدز، زگیل تناسلی و غیره به حداقل برسد اگرچه در حال حاضر نیز تحقیقات روی فرق بین ختنه کردن و نکردن در حال انجام است، هرچند ختنه در دین اسلام بر همه واجب و ضروری است.

باید­ها و نباید­های ختنه

علاوه بر انجام ختنه با دو متد بالا یعنی جراحی و ختنه با حلقه، ختنه با لیزر نیز صورت می­گیرد که نوعی روش ختنه بدون خون­ریزی به‌حساب می­آید زیرا نیازی به جراحی و بخیه نیست و در این روش با اشعه لیزر پوست روی آلت را می­سوزانند و چندان فرقی بین این روش و روش ختنه با حلقه وجود ندارد علاوه بر این­که هزینه بیشتری داشته و دوره درمان طولانی­تری نیز دارد.

معمولاً برای والدین بعد از عمل ختنه سؤالات و پرسش­هایی پیش می­آید که بعد از ختنه باید چه‌کارهایی را انجام دهیم و در حقیقت مراقبت­های ختنه با دو متد گفته‌شده در بالا چگونه هست که ما در ادامه به چند مورد از آن­ها اشاره می­کنیم:

  • بهترین توصیه برای والدین این است که اگر کودک شما از نظر پزشک برای ختنه مشکلی ندارد بهترین سن ختنه در همان روز­های ابتدای تولد است زیرا در سنین بالا­تر که کودک ترس را درک می­کند و تحلیل اینکه قرار است آلت او را ببرید برایش خیلی سخت است و از نظر روحی کار چندان درستی نیست.
  • ختنه با دو متد جراحی و ختنه بدون خونریزی با درد همراه است به همین دلیل پزشک از بی‌حسی استفاده می­کند پس بی‌تابی کودک در روز­های اول بعد از ختنه طبیعی است اما اگر درد او شدید و غیرقابل‌تحمل بود بهتر است با پزشک وی مشورت کنید.
  • بهتر است در روز­های بعد ختنه کودک را پوشک کرده تا از گرفتن و کشیدن آلت توسط خود او جلوگیری شود. البته از محکم بستن پوشک خودداری کرده و پانسمان آن را سریع عوض کنید.
  • بالاخره قرمزی و خونریزی جزئی بعد از ختنه طبیعی بوده و جای نگرانی نیست اما اگر تورم و قرمزی آن ادامه داشت و کودک دچار تب شد بهتر است برای جلوگیری از عفونت با پزشک مربوطه مشکل را در میان بگذارید.
  • استفاده از پماد تجویز شده توسط دکتر به فرایند بهبود کمک زیادی می­کند پس از استفاده از آن اجتناب نکنید.
  • ختنه در مطب با رعایت نکات بهداشتی انجام شده و معمولاً اگر کودک بی‌تابی نکند بین نیم ساعت الی 45 دقیقه انجام می­گیرد.
  • در چند روز اول بهتر است که مواظب کودکتان باشید تا بازی­های سرعتی و خطرناک انجام ندهد تا احتمال ضربه به آلت کم شود.
سلامتی نوزادان
سلامتی نوزادان

کجا ختنه کنیم؟

این سؤالی است که معمولاً ذهن والدینی که به تازگی صاحب نوزاد پسر شده‌اند را به خود مشغول می‌سازد. چرا که ختنه عمل حساسی تلقی می‌شود و می‌تواند در سلامت فرزند دلبند شما تأثیر بسزایی داشته باشد. به همین دلیل معمولاً باید از مدت‌ها قبل پزشکی با تجربه و کاردان را برای انجام این عمل انتخاب نمایید. برای ختنه نوزاد خود به بهترین شکل ممکن، می‌توانید به مجموعه دکتر آویشن محمدی مراجعه نموده و نوبت خود را از طریق سایت دریافت‌ نمایید.

دکتر آویشن محمدی فوق تخصص اطفال و نوزادان بوده و با سال‌ها تجربه در زمینه انجام ختنه، این عمل را با کمترین درد، کوتاه‌ترین دوران نقاهت، بدون خونریزی و …به انجام می‌رسد. همچنین زمان انجام ختنه توسط دکتر محمدی، بسیار کوتاه بوده و نهایتاً بیست دقیقه به طول می‌انجامد. این مجموعه خوشنام و با سابقه برای ارائه خدمات هرچه بهتر مربوط به اطفال و نوزادان، از پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا استفاده می‌کنند.

برای انجام ختنه در مطب توسط دکتر آویشن محمدی با شماره تلفن‌های 09030791155 یا 02188778097 تماس گرفته و یا به مطب ونک به آدرس اول ملاصدرا، روبروی سازمان بورس، جنب داروخانه، ساختمان پزشکان صدرا، طبقه اول و مطب خزانه به آدرس فلکه دوم خزانه، روبه روی نانوایی سنگکی، پلاک ۲۹۹ مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص نحوه ختنه نوزاد و انجام ختنه با دو متد می‌توانید وارد سایت دکتر آویشن محمدی به آدرس www.dravishanmohamadi.com شده و مقالات مربوط در این زمینه را مطالعه نمایید.

 

تبلیغات پزشکی با طب مارکتینگ

دیدگاهتان را بنویسید