حقایق زیادی در باره باران وجود دارد که احتمالا برایتان جالب باشد.در حالی که همه ما قطرات باران را شبیه به اشک چشم میدانیم اما اینگونه نیست و قطره های باران در شکل ها و اندازه های مختلف میبارد و دانستنی های جالبی از این قبیل که در ادامه برای شما اورده ایم.

حقایق مهم و جالب در مورد باران:

1-کمترین میزان بارش در بیابان ها نیست

از آنجایی که قطب همیشه یخ زده است، به همین دلیل اعتقاد بر این است که میزان بارش باران و برف در این منطقه تا حد امکان می تواند باشد اما جالب است بدانید که کمترین میزان بارندگی در کل جهان مربوط به قطب جنوب است.

2-باران های صحرا همیشه زمین را خیس نمی کنند.

در مناطق بسیار خشک و گرم، باران گاهی قبل از رسیدن به زمین تبخیر می شود. برای مثال، بسیاری ممکن است احساس کنند که هوا بارانی است. اما اثرات خیسی آب بر روی زمین را که ناشی از گرمای شدید هوا است، نبینید.

3-هر قطره بارانی آب نیست

در زهره یا سیارات دیگر، باران از اسید سولفوریک یا متان تشکیل شده است. حتی در سیارات ناشناخته تری که 5000 سال نوری از ما فاصله دارند، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که قطرات باران ممکن است به جای آب از آهن هم ساخته شده باشد.

4-شکل و رنگ ابرها می تواند به پیش بینی باران کمک کند

اگر متوجه یک ابر کومولونیمبوس کرکی و صاف در آسمان شدید، یا اگر ابرهای نیمبوستراتوس را در آسمان دیدید که کمی خاکستری هستند، به احتمال زیاد در 24 ساعت آینده باران خواهد بارید.

5-دلیلی برای علاقه مند بودن به بوی باران وجود دارد

آب طبیعی بویی ندارد. اما دلیل ایجاد بوی مطبوع باران وجود مولکولی به نام ژئوسمین است که توسط نوعی باکتری در خاک ایجاد می شود. هنگام بارندگی این مولکول وارد هوا می شود و بوی آن بوی مطبوعی ایجاد می کند.

6-باران شبیه یک قطره نیست

نام “قطره باران” در واقع یک نام اشتباه است، زیرا دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که باران به شکل اشک نیست. وقتی مولکول‌های آب در جو متراکم می‌شوند و به یکدیگر متصل می‌شوند، کروی می‌شوند و وقتی به زمین نزدیک می‌شوند، با فشار هوا مواجه می‌شوند و کف قطرات را صاف می‌کند و در نهایت شکلی شبیه نان همبرگر ایجاد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید