آنفولانزا نوعی ویروس است که معمولا در فصل سرما همه گیر میشود.اکثرا آنفولانزا با سرماخوردگی به دلیل مشابهت علائم اشتباه گرفته میشود در حالی که آنفولانزا بیماری ای متفاوت است و علائم ان بدتر از سرما خوردگی میباشدو بهبود آنفولانزا هم زمان بیشتری میبرد.در طول مدتی که به آنفولانزا مبتلا شده اید باید به تغذیه خود بسیار دقت کنید زیرا در بهبودی شما بسیار موثر است.غذاهایی که به بهبودی از آنفولانزا کمک می کنند عبارتند از:

 سوپ مرغ

مطالعات نشان می‌دهد که مواد موجود در سوپ مرغ با التهاب مبارزه می‌کند و پاسخ‌های التهابی به بیماری را کاهش می‌دهد، در حالی که سوپ مرغ مجرای بینی و گلو را باز می‌کند و باعث می‌شود فرد راحت‌تر نفس بکشد.

سایر سوپ ها مانند سوپ سبزیجات نیز اثرات مشابهی روی فرد دارند. سوپ هایی که به راحتی هضم و آماده می شوند، علاوه بر مغذی بودن، حاوی آب نیز هستند که باعث افزایش هیدراتاسیون در بدن می شود.

سیر

سیر دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی است، این ماده به بهبود سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند.

این ماده به مدت سه ماه روی 146 بیمار آزمایش شد و نتایج نشان داد سیر می تواند سرماخوردگی و آنفولانزا را در مدت کوتاهی درمان کند.

 غذاهای حاوی ویتامین C

میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند و سطوح بالای ویتامین C را می توان در غذاهای زیر یافت:

– فلفل تند یا شیرین به رنگ دلخواه

– آب پرتقال یا پرتقال

– گریپ فروت

– کیوی

– مرکبات مانند لیمو

– تمشک آبی، قرمز و بنفش

– انگور بنفش یا قرمز

– کلم بروکلی خام

-سبزیجات برگ دار و خام

بسیاری از میوه های حاوی ویتامین C منبع عالی فلاوونیدها با فواید بسیاری برای سلامتی هستند، به عنوان مثال فلاوونیدها خطر مشکلات تنفسی و عفونت ها را کاهش می دهند.

زنجبیل

زنجبیل شرایطی مانند حالت تهوع در آنفولانزا را از بین می برد، خواص زنجبیل باعث بهبود سیستم گوارشی می شود. این ماده برای رفع استفراغ دوران بارداری نیز موثر است.

می توانید پودر زنجبیل را به مقدار بسیار کم به وعده های غذایی خود اضافه کنید، همچنین می توانید آن را به آب داغ، عسل و لیمو اضافه کنید تا چای گیاهی درست کنید.

سبزیجات

سبزیجات حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که هضم غذا را بهبود می بخشد و سبزیجات نیز حاوی مواد مغذی از جمله:

– ویتامین C

– اهن

– اسید فولیک

این مواد نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی دارند و همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند که باعث بهبود سریعتر بدن می شود.

جو دو سر

جو همچنین منبع غنی فیبر است که حاوی باکتری های مفید است.

خوردن موز با جو می تواند ویتامین هایی مانند فیبر و پتاسیم را در بدن افزایش دهد.

همچنین برای افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا مناسب است زیرا می تواند تب، اسهال و استفراغ را از بین ببرد.

غذای بی مزه

آنفولانزا باعث تهوع می شود و غذا را برای فرد ناخوشایند می کند. غذاهایی که به خودی خود نرم هستند، مانند نان تست یا برنج قهوه ای، راحت تر مصرف می شوند.

ترکیب این دو ماده با سوپ و وعده های غذایی تضمین می کند که بدن شما دارای مواد معدنی و ویتامین های کافی است.

ماست

ماست حاوی باکتری های زنده ای است که به فرد در مبارزه با آنفولانزا کمک می کند. ماست همچنین منبع غنی پروتئین است و البته باید در نظر داشت که برخی افراد با مصرف لبنیات دچار افزایش بلغم می شوند که می تواند علائم آنفولانزا را تشدید کند.

مایعات

هیدراته نگه داشتن بدن یکی از مهم ترین کارهایی است که فرد می تواند برای مبارزه با آنفولانزا انجام دهد.

مایعات زیر به شما در این زمینه کمک می کند:

آب: کلیه ها از آب برای دفع مواد اضافی از بدن استفاده می کنند، بنابراین نوشیدن آب کافی سرعت بهبودی فرد را افزایش می دهد.

آب نارگیل: آب نارگیل حاوی پتاسیم، سدیم و کلرید است. نوشیدن آب نارگیل به فرد کمک می کند تا الکترولیت های از دست رفته در بدن از طریق تعریق، استفراغ و اسهال را جبران کند.

آب داغ با عسل، لیمو و زنجبیل: زنجبیل موجود در این نوشیدنی حالت تهوع را در فرد کاهش می دهد.

لبنیات

برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف لبنیات باعث افزایش هیستامین و تشدید علائم سرماخوردگی و آنفولانزا می شود، اما برخی از بیماران معتقدند که مصرف شیر گرم به ویژه همراه با مقداری عسل علائم بیماری را در آنها تسکین می دهد. نوشیدنی های مانند نوشیدنی های کافئین دار و نوشیدنی های حاوی قند نیز می توانند این بیماری را تشدید کنند.

دمنوش های گیاهی

برخی از دمنوش های گیاهی خواص درمانی خاصی دارند. مثلاً جوشانده نعناع یا آویشن یا عصاره رزماری عوارض تنفسی به ویژه سرفه را کاهش می دهد و جوشانده گل گاوزبان در کاهش تب مؤثر است. چای زنجبیل به دلیل طبع گرم و خاصیت ضد میکروبی آن تاثیر بسیار مثبتی در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا دارد.

دیدگاهتان را بنویسید